Typický scenár: Matt Cutts niečo povedal, niekto veľmi aktívny to počul, zle si to vyložil a potom písal rýchlejšie, ako rozmýšľal alebo overoval. Stalo sa, že Matt Cutts na PubCon (veľký search marketing happening) vyriekol pár slov o tom, že Google bojuje proti subdoménovému spamu (btw. úspešne!), neskôr to oznámil aj na svojom blogu:

…we did hear complaints that for some types of searches (e.g. esoteric or long-tail searches), Google could return a search page with lots of results all from one domain. In the last few weeks we changed our algorithms to make that less likely to happen.

Viac nebolo treba a už čítate po fórach a blogoch, že subdomény budú brané ako adresáre apod. Nie je to pravda, stále platí, že subdomény sa považujú za rôzne weby a môžu sa vo výsledkoch objavovať vedľa seba. Vygooglujte si trebárs frázu blogspot a sami uvidíte, že sú všetky výsledky z jednej domény (blogspot.com).

Na druhú stranu, ak premýšľate o subdoménovom spame, zabudnite naň. Subdoménový spam je to, ak sa pre každý produkt (alebo iný druh stránky) vytvorí zvlášť subdoména, aby produkty jedného webu zabrali pre danú kľúčovú frázu všetkých X pozícií (X je toľko, koľko produktov/subdomén web má). Účinkovalo to hlavne u autoritatívnych stránok a pre menej konkurenčné frázy.

Uvediem príklad takéhoto spamu… Jedná sa o kľúčové slovo Prague hostels a o doménu prague-hostels.cz. Pozrite sa na stránku ich produktu Apple hostel: http://www.prague-hostels.cz/apple/prague-hostel.php. Hore je hneď uvedený odkaz na: http://apple.prague-hostels.cz/.

Poviete si, obe stránky majú rovnaký obsah, tak akoto že jedna zo stránok nie je vyfiltrovaná (stiahnutá z výsledkov hľadania)? Odpoveďou je, že web má dostatočný TrustRank a PageRank na to, aby si Google nemohol dovoliť ani jednu zo stránok vyhodiť, hlavne ak apple.prague-hostels.cz je vlastne iný web. Google sa v tomto prípade nevie rozhodnúť, komu veriť, kto je originál (respektíve verí obidvom). Nechá ich preto v hlavnom indexi obe.

Na tejto doméne si môžete pozrieť ktorýkoľvek produkt, všetky sú riešené rovnako (aj subdoména, aj ako súbor v adresári). Týmto spôsobom sa stránka objavovala na prvých 30 pozíciách na kľúčové slovo Prague hostels. Pomohlo jej aj to, že fráza Prague hostels je v pražskom incoming business-e najmenej konkurenčná, pretože zisky z ubytovaní v hosteloch sú minimálne. Inak táto kompánia má aj stránky s ponukou pražských hotelov, ale tam sa o tento spam ani nepokúšali, pretože by neuspeli. Nečudoval by som sa, keby svoju taktiku menili a doporučoval by som im, aby ju zmenili.

Zmena v algoritme Google nastala pred pár týždňami, keď postupne začali spamové subdomény z výsledkov odpadať. V prvej desiatke je aktuálne už len hlavná doména www.prague-hostels.cz!

Ponaučenie: Tak ako lož, aj spam má krátke nohy!

Ak chcete pre predstavu vedieť, ako to vyzeralo pred tým, pozrite sa na tretiu stránku výsledkov (bohužiaľ screenshot z obdobia, keď im to fungovalo naplno nemám):

Subdomény spam

Komentáre

  • Martin Vasko

    16.12.2007 19:26

    Túto informáciu som zaregistroval a čítal som o nej aj na českom seoblogu, ale neprikladal som jej nejakú veľkú váhu.

    Pretože subdoménový spam nie je možný (alebo aspoň ťažko dosiahnuteľný) pri konkurenčných frázach a pri slabo konkurenčných frázach nie je problém obsadiť prvú pozíciu alebo prvé dve. Načo im predsa bude 30 pozícii keď prvé dve budem mať aj tak ja.

    Odpovedať
  • tybi-admin

    16.12.2007 19:48

    Oni sa skôr pýtali sami seba… prečo nezobrať ďalších 29 miest, ak máme už prvé? :)

    Odpovedať
  • Tweety

    16.12.2007 23:48

    Tybi: Jen jsem zapsal, co jsem zachytil. To, že není možné se chovat k subdoménám stejně striktně jako k adresářům je myslím jasně poznačeno v komentářích.

    Matt se k tomu “nedorozumění” z PubConu vyjádřil hodně rychle a pouze to upřesnil, že už jim to funguje pár týdnů.

    Pravda je tedy to, že ovládnutí SERPu je nyní s jednou doménou těžší.

    Pro úplnost uvádím odkaz na článek ze SEO blogu.
    http://www.seoblog.cz/google-subdomeny-jako-adresare/

    Odpovedať
  • tybi-admin

    17.12.2007 0:06

    Tweety, ahoj. Z tvého článku je jasné, že to nebyl tvůj nápad a že jsi jen referoval to, co jsi četl na webmasterworld.com. Upozorňoval jsem na téma, ne na tvůj omyl. No a zároveň jsem chtěl tvůj blog podpořit odkazem, btw. díky za to video o seznamu: http://www.seoblog.cz/seznam-cz-fulltext-prednaska/

    Jinak co se týče tvého příkladu s Invia.cz, není ten nejsprávnější. Invia.cz pro klíčové slovo “last minute invia” je právě příklad, kde ty subdomény jsou v pořádku. Kdyby se to samé objevovalo pro frázi “last minute chorvatsko” nebo jenom “last minute”, to by byl již spam.

    Odpovedať
  • Tweety

    17.12.2007 15:03

    Tybi: Pokud Matt na Pubconu něco řekl, někdo to nějak pochopil a zapsal a někdo jiný to potom interpretoval, uznávám, že může jít o menší fabulaci. Podstata však zůstává stejná.

    Post byl psán hypoteticky a nadpis ani znění po tak dlouhé době měnit nebudu.

    S Invií máš pravdu, všechno se to odvíjí od toho, že ten subdomenový antispam už funguje déle.

    Odpovedať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *