SEO je skratka anglického Search Engine Optimization, po slovensky optimalizácia pre vyhľadávače. Vyhľadávačom sa pritom nemusí myslieť len Google, Seznam či Bing. Akýkoľvek softvér, ktorý slúži na vyhľadávanie na internete, môže byť priestorom, kde sa SEO uplatňuje – Youtube, Facebook, Aplikácie v Google Play a iné.

Optimalizácia pre vyhľadávače je proces, pri ktorom sa snažíme zvýšiť nájditeľnosť informácií o subjekte (firme, osobe, apod.) v neplatených, tzv. organických výsledkoch vyhľadávačov. Väčšinou nám ide o to, aby používateľ pri hľadaní relevantného výrazu na Googli uvidel naše webové stránky, obrázky, videá, prezentáciu na mapách a aby na ne klikol. Tým zvyšujeme návštevnosť webových stránok a zároveň počet konverzií, tj. počet návštevníkov, ktorí prevedú na stránkach to, čo je cieľom daných web stránok (objednajú si produkt alebo službu, prihlásia sa k newsletteru, vyplnia dotazník, kliknú na reklamu alebo niečo iné).

SEO je multi-odbor. Skladá sa z aktivít, ktoré sa prelínajú od technického nastavenia webových stránok, cez analytické práce, copywriting, PR (public relations) až po prístupnosť a použiteľnosť webových stránok.

Je súčasťou internetového marketingu, konkrétnejšie marketingu vo vyhľadávačoch (SEM = Search Engine Marketing). Okrem optimalizácie pre vyhľadávače, SEM zahŕňa platené reklamy vo vyhľadávaní – PPC (Pay Per Click), kde sa náklady na reklamu dajú jednoznačne spočítať formulkou: cena za preklik x počet preklikov. Ide o systémy ako Google Ads alebo český Sklik.

Táto schéma dáva ucelenejší obraz o tom, kam SEO v marketingovej stratégii firmy patrí:

Marketing –> Internetový marketing –> Internetová reklama –> SEM –> SEO

Optimalizácia pre vyhľadávače nie je súbor trikov, ktoré na webových stránkach niekto prevedie a zákazníci sa budú ihneď hrnúť. Nedôverujte nikomu, kto vraj garantuje prvú pozíciu vo vyhľadávaní, pretože vraj pozná nejaké triky alebo nebodaj celý algoritmus niektorého vyhľadávača.

Nikto vám nemôže garantovať prvú pozíciu na vybrané kľúčové slovo, ani Google samotný. My vám však môžeme garantovať ciele v zmysle získanej návštevnosti alebo konverzií. Podrobnosti si prečítajte na stránkach o SEO službách.

Prečo sa venovať SEO?

SEO zvykne mať v dlhom období najlepšiu návratnosť investície a to najmä kvôli týmto výhodám:

  • Maximálne cielenie – Oslovujeme iba tých ľudí, ktorí majú o našu oblasť podnikania záujem.
  • Zotrvačnosť – Návštevnosť prichádza aj po prerušení/skončení SEO kampane, časom sa teda náklady na jednu získanú návštevu znižujú.
  • Lepší web – Pri SEO vylepšujeme obsah a navigáciu webových stránok, čím zvyšujeme mieru konverzie aj z iných zdrojov návštevnosti.
  • Pomerne dobré vyhodnocovanie – Aj keď je presné vyhodnotenie nemožné, stále je na lepšej úrovni ako u mnohých iných marketingových aktivít. Napr. pomocou Google Analytics alebo Google Search Console sa dá merať, čo nám SEO kampaň prináša.

Kedy sa SEO nevenovať?

SEO ale nie je všeliek a v niektorých prípadoch to nie je ten správny marketingový kanál. Jeho nevýhody sú:

  • Pomalý nábeh – Ak začnete dnes, výsledky sa môžu dostaviť až o niekoľko mesiacov.
  • Dlhodobá práca – SEO sa nezapína a nevypína ako platené kampane.
  • Cieli len hľadajúcich – SEO nedokáže cieliť ľudí, ktorí váš produkt nehľadajú.
  • Nevie vytvoriť dopyt – SEO nedokáže vytvoriť dopyt po produkte či službe, ktorú ešte ľudia nepoznajú. Na to slúžia iné marketingové kanály, napr. sociálne siete.

Onpage a offpage SEO

SEO aktivity sa dajú pomerne dobre rozdeliť na dve principiálne odlišné práce – onpage SEO a offpage SEO. Onpage SEO zahŕňa všetky úkony, ktoré robíme na vlastných webových stránkach. Jeho úlohou je najmä rozšíriť množinu cielených kľúčových slov, posunúť web na lepšie pozície na long tail kľúčové slová a zlepšiť miery preklikov. Samotné onpage SEO vám ale nebude stačiť na dobré pozície na vysoko konkurenčné výrazy.

Onpage optimalizácia rieši nasledovné:

  • Technické nastavenia webu – Ako kódovať a naprogramovať webové stránky, aby ich vyhľadávače našli a ich obsah čo najlepšie pochopili (sémantika). Ide najmä o vybrané state z pravidiel prístupnosti a použiteľnosti webových stránok, ale aj rôzne úpravy pre riadenie Googlebota – softvér Googlu, ktorý prechádza webové stránky.
  • Informačná architektúra webu – Je to tá časť onpage optimalizácie, ktorá rieši ako zahrnúť jednotlivé témy z analýzy kľúčových slov do webového projektu. Čiže rieši, ako, kde a pokiaľ je potrebné rozšíriť štruktúru webu. Z toho potom vyplývajú aj odporúčania pre lepšiu navigáciu na webe.
  • Obsahová stratégia – Pri nej ide najmä o tvorbu výnimočného obsahu (text, obrázky, videá, zvuk) a sčasti aj o rozmiestnenie zvolených kľúčových slov do textového obsahu jednotlivých stránok.
  • Nastavenie elementov stránok – Ide o nastavenie elementov stránok ako URL, title, apod.

Offpage SEO zahŕňa všetky úkony, ktoré robíme mimo vlastných webových stránok. Jeho úlohou je najmä posunúť webové stránky na lepšie pozície na všetky cielené kľúčové slová (aj tie primárne), získanie konverzií pomocou SERP features a ak sa dá, tak zvýšiť hľadanosť relevantných kľúčových slov. V obmedzenej miere môže offpage SEO pomôcť aj cieleniu väčšej množiny kľúčových slov. Ide o:

  • Získavanie spätných odkazov – Ak jedna webová stránka odkazuje na inú, Google si túto informáciu vysvetlí ako hlas za to, že odkazovaná stránka je niečím zaujímavá. Odkazovaná webová stránka tak získava lepšie pozície vo výsledkoch Googlu.
  • Budovanie značky – Čím viac sa vaša značka hľadá na webe, čím viac sa o nej píše, tým lepšie pozície bude web vašej značky mať.
  • Rôzne nastavenia v externých systémoch – Ide o registráciu na Google mapách, registráciu v nejakom katalógu, apod.

Základný návod na SEO