Kľúčové slovo (po anglicky: keyword) je výraz, ktorý hľadajúci zadá do vyhľadávača a ktorý sa webová stránka snaží, alebo by sa mala snažiť, cieliť. V širšom význame sa kľúčovým slovom rozumie akýkoľvek relevantný hľadaný výraz. Napríklad, ak niekto hľadá hotel v Bratislave, pravdepodobne zadá do vyhľadávača niektoré z nasledujúcich kľúčových slov: hotel bratislava, hotely bratislava, ubytovanie v bratislave, bratislavské hotely.

Čo je long tail kľúčové slovo?

Kľúčové slovo z dlhého chvosta (po anglicky: long tail keyword) je výraz, ktorý sa pomerne málo hľadá – aj menej ako 10-krát mesačne. Týchto výrazov je ale drvivá väčšina, takže long tail kľúčové slová sú väčšinou obrovským zdrojom návštevníkov – bežne až 70-90% organickej návštevnosti pochádza z long tail hľadaní. Ich konkurenčnosť býva nízka, takže sa cielia najmä pomocou onpage SEO.

Graf nižšie znázorňuje počet hľadaní na ose Y a kľúčové slová zoradené podľa hľadanosti od najhľadanejších na ose X. Long tail krivka je konvexná a je teda vidieť, že kľúčové slová z dlhého chvosta môžu priniesť omnoho vyššiu návštevnosť (červená plocha pod krivkou) ako tie vysoko hľadané (oranžová plocha pod krivkou). Záleží na “dĺžke chvosta” a na zakrivení long tail krivky.

Long tail graf

Prieskum a analýza kľúčových slov

Voľba kľúčových slov je veľmi dôležitou časťou SEO a voľbe musí predchádzať riadny prieskum. Pokiaľ si zvolíte výrazy, ktoré nikto nehľadá, nikto na vaše stránky nepríde. Ak si zvolíte výrazy veľmi hľadané, ale také, čo nevystihujú obsah stránky, nezískate vo vyhľadávačoch dobré pozície.

Na prieskum relevantných kľúčových slov môžete použiť viacero nástrojov. Najviac používané sú asi:

  • Plánovač kľúčových slov v Google Ads – Z nástroja Google Ads máte informácie o kľúčových slovách z prvej ruky. Nástroj ukazuje nielen návrhy pre ďalšie kľúčové slová, ale aj to, nakoľko boli dané kľúčové slová hľadané, či aká je ich konkurenčnosť, cena za klik a ďalšie. Údaje vychádzajú z platenej inzercie v Google Ads, ale dajú sa dobre použiť aj pre analýzu kľúčových slov pre SEO.
  • KeywordTool.io – KeywordTool.io je služba, ktorá nahrádza to, že plánovač kľúčových slov v Google Ads neukazuje všetky relevantné výrazy, ale len tie s vyššou priemernou hľadanosťou ako 10 za mesiac. Kľúčové slová hľadá za pomoci Google našepkávača, tzv. Google Suggest. Pri platenej verzii k nim natiahne aj dáta o hľadanosti z plánovača kľúčových slov Google Ads.

Za pomoci analýzy kľúčových slov potom určíte obsah a informačnú architektúru webu. A dokážete optimálne nastaviť jednotlivé URL adresy, title tagy a iné elementy stránok.

Pri offpage nezačínať hlavným kľúčovým slovom

Pri následnej propagácii webu by sa nemalo (hlavne v konkurenčnej oblasti) začínať s optimalizáciou na ten najkonkurenčnejší výraz. Sprvu si nájdite menej konkurenčné kľúčové slovo, pre ktoré budete získavať spätné odkazy. Určitou prácou totiž možno získate 30. pozíciu na veľmi hľadaný výraz, ale na 30. pozíciu sa nikto nebude pozerať. Tou istou námahou môžete získať prvú pozíciu na síce menej hľadaný výraz, ale ktokoľvek ho bude hľadať, s veľkou pravdepodobnosťou pristane na vašej webovej stránke.