Kľúčové slovo (po anglicky: keyword) je výraz, ktorý hľadajúci zadá do vyhľadávača a ktorý sa webová stránka snaží, alebo by sa mala snažiť, cieliť. V širšom význame sa kľúčovým slovom rozumie akýkoľvek relevantný hľadaný výraz. Napríklad, ak si chce niekto kúpiť notebook v eshope, pravdepodobne zadá do vyhľadávača niektoré z nasledujúcich kľúčových slov: notebook, notebooky, laptop, laptopy.

Hľadanie kľúčového slova notebooky na Google.sk
Hľadanie kľúčového slova notebooky na Google.sk

Čo sú long tail výrazy a prečo sú dôležité?

Kľúčové slovo z dlhého chvosta (po anglicky: long tail keyword) je výraz, ktorý sa pomerne málo hľadá – aj menej ako 10-krát mesačne. Týchto výrazov je ale drvivá väčšina, takže long tail kľúčové slová sú väčšinou obrovským zdrojom návštevníkov – bežne až 70-90% organickej návštevnosti pochádza z long tail hľadaní. Ich konkurenčnosť býva nízka, takže sa cielia pomerne ľahko, najmä pomocou onpage SEO. Navyše, tieto výrazy zvyknú mať vyššiu mieru konverzie.

  • Príklad TOP kľúčového slova: notebooky
  • Príklad long tailového výrazu: dell xps 13 tn-7390-n2-722sk
Long tail graf
Graf znázorňuje počet hľadaní na ose Y. Na ose X sú kľúčové slová zoradené podľa hľadanosti od najhľadanejších vľavo po najmenej hľadané vpravo. Kľúčové slová z dlhého chvosta spravidla prinášajú vyššiu návštevnosť (ružová plocha pod krivkou) ako tie vysoko hľadané (fialová plocha pod krivkou). Väčšinou je ten chvost na grafe veľmi dlhý (viď kade ukazuje šípka na grafe) a zakrivenie long tail krivky veľmi strmo/rýchlo klesá k málo hľadaným výrazom.

Prieskum a analýza kľúčových slov

Voľba kľúčových slov je veľmi dôležitou časťou SEO a voľbe musí predchádzať riadny prieskum. Pokiaľ si zvolíte výrazy, ktoré nikto nehľadá, nikto na vaše stránky nepríde. Ak si zvolíte výrazy veľmi hľadané, ale také, čo nevystihujú obsah stránky, nezískate vo vyhľadávačoch dobré pozície.

Na prieskum relevantných kľúčových slov môžete použiť viacero nástrojov. Najviac používané sú asi:

  • Plánovač kľúčových slov v Google Ads – Z nástroja Google Ads máte informácie o kľúčových slovách z prvej ruky. Nástroj ukazuje nielen návrhy pre ďalšie kľúčové slová, ale aj to, nakoľko boli dané kľúčové slová hľadané, či aká je ich konkurenčnosť, cena za klik a ďalšie. Údaje vychádzajú z platenej inzercie v Google Ads, ale dajú sa dobre použiť aj pre analýzu kľúčových slov pre SEO.
  • KeywordTool.io – KeywordTool.io je služba, ktorá nahrádza to, že plánovač kľúčových slov v Google Ads neukazuje všetky relevantné výrazy, ale len tie s vyššou priemernou hľadanosťou ako 10 za mesiac. Kľúčové slová hľadá za pomoci Google našepkávača, tzv. Google Suggest. Pri platenej verzii k nim natiahne aj dáta o hľadanosti z plánovača kľúčových slov Google Ads.

Za pomoci analýzy kľúčových slov potom určíte obsah a informačnú architektúru webu. A dokážete optimálne nastaviť jednotlivé URL adresy, title tagy a iné elementy stránok.

Pri offpage nezačínať hlavným kľúčovým slovom

Pri následnej propagácii webu je zväčša efektívnejšie nezačínať optimalizáciou na ten najkonkurenčnejší/najhľadanejší výraz. Sprvu si nájdite menej konkurenčné kľúčové slová, pre ktoré budete získavať spätné odkazy.

Určitou prácou totiž možno získate 30. pozíciu na veľmi hľadaný výraz, ale na 30. pozíciu sa nikto nebude pozerať. Tou istou námahou môžete získať TOP3 pozíciu na menej hľadaný výraz, ale ak ho už niekto bude hľadať, s omnoho väčšou pravdepodobnosťou pristane na vašej webovej stránke.

Ideálne si skúste pri analýze kľúčových slov definovať také, ktoré majú dobrý pomer (rozumej vysoký): Hľadanosť (alebo iná dôležitá metrika kľúčového slova) / Konkurenčnosť.