V persona marketingu sa tvoria tzv. persóny – fiktívne postavy, ktoré reprezentujú jednotlivé typy používateľov web stránok. Na základe nich sa dá mnohé dozvedieť o tom, ako stránky používajú, ako, kedy a prečo nakupujú.
Pre názornú ukážku som zostavil 10 persón SEOchatu a bol by som rád, keby ste sa anonymne a čo najúprimnejšie zaradili. Je jasné, že asi ani jedna z persón vás nebude vystihovať úplne a že sa sčasti nájdete v každej. Zároveň som si vedomý, že niektoré persóny zo svojej povahy tento článok ani nebudú čítať.
Dúfam, že nikoho neurazím a že sa nebudete cítiť ako laboratórne krysy, má to byť fun, poukázanie na možnosti persón a môže to poprípade rezultovať vo vylepšenie služieb a informácií na SEOchate. Mimochodom, vybrané mená nie sú úplne náhodné. :)
Preskočiť popisy persón a prejsť rovno k hlasovaniu.
Dušan, SEO expert
Dušan pracuje pre renomovanú firmu a vie o optimalizácii pre vyhľadávače oveľa viac než väčšina jeho profesného okolia. Rozumie základným princípom, orientuje sa a má veľmi dobré znalosti aj o príbuzných oboroch – použiteľnosť, prístupnosť a iné. Múdro predpokladá, že ešte nevidel a nečítal všetko, preto na základe zdravej paranoje odoberá RSS tohto blogu. Zaujme ho tak každý desiaty článok, väčšinou sa nevyjadrí ani k nemu. V článkoch občas objaví zaujímavý nápad, namiesto toho, aby na blogu polemizoval, otestuje ho.
Čo by ocenil: Viac menej len sleduje konkurenciu, s webom nemá vážny záujem komunikovať, preto je mu v podstate ukradnuté, čo SEOchat ponúka.
Teodor, SEO živnostník
Teodor sa k tomu dostal, ani nevie ako. Pred tým sa zaoberal výhradne dizajnom, ale niekde sa dopočul, že to SEO, to je da big thing. Prečítal niektorú z kníh o SEO z roku 2002 a pochopil, že to je niečo pre neho. Väčšinu článkov na SEOchate považuje za prínosnú. Buď preto, že je informácia pre neho novinkou alebo preto, že mu to pomáha orientovať sa v spleti rôznych protichodných informácií. Odoberá RSS a často komunikuje s webom.
Čo by ocenil: Viac krok-za-krokom návodov ku konkrétnym problémom a zdroje na online nástroje, ktoré by mohol/mal používať.
Simona, in-house SEO pracant
Simona má SEO jednoducho v popise práce, baví ju a chce sa tomu čo najviac dostať pod kožu. K článkom sa správa ako k modle. Čokoľvek sa dozvie, ihneď aplikuje na firemnom webe. Síce tomu občas celkom nerozumie, ale už niekoľkokrát sa jej osvedčilo naslúchať.
Čo by ocenila: Keďže sa neskôr kvôli doštudovaniu vracia k článkom, často používa vyhľadávanie na webe. Ocenila by preto perfektné vyhľadávanie a slovník pojmov.
Pišta, skúsený marketingový manažér
Pišta sa zaoberá marketingom od nepamäti. Dobre chápe, čo je ROI a vždy porovnáva investíciu do reklamy s výnosmi. Keď sa prvýkrát začal zaujímať o SEO, mal dojem, že je to akési hókus-pókus s meta tagmi, nikto mu o ROI nepísal a tak pre ten moment celú koncepciu zavrhol. Odvtedy sporadicky sleduje vývoj v tomto obore a začína tomu prichádzať na chuť. Je rozvážny, vie, že nemusí rozumieť všetkému, preto sa vyjadruje len k témam, ktoré sú vyslovene z jeho súdka.
Čo by ocenil: Dôkazy. Konkrétne dôkazy o tom, že SEO nie je spam a že má dobrú návratnosť investície.
Martin, programátor ajťák
Martina SEO veľmi nezaujíma, považuje ho za málo exaktné. Sleduje blog len preto, aby mal v obore aký-taký prehľad a preto, že ho jeho manažér neustále otravuje so SEO úpravami na webe. Odoberá RSS, ale väčšinou len odklikne článok ako prečítaný. Článok sa rozhodne prečítať len vtedy, keď ho dostatočne zaujme nadpis.
Čo by ocenil: Rád by vedel viac o presných algoritmoch vyhľadávačov.
Jarmila, blogerka
Jarmilu predovšetkým zaujíma, ako technicky nastaviť onpage faktory pre blog. Vôbec ju netrápi nejaký rozbor kľúčových slov, či návratnosť investície, len chce, aby jej blog fičal aj v Googli. Prečíta toho celkom dosť, ale väčšinou nerozumie tomu, čo sa v článku píše. Občas zareaguje na články súvisiace všeobecne s blogosférou a inými oblasťami mimo SEO.
Čo by ocenila: Články, kde jej je rýchlo a jednoducho podané, ako blog vylepšiť – také tie: 10 spôsobov ako …, 11 rád pre dobré …, či 12 krokov k dokonalému blogu.
Adam, webdizajnér
Na Adama tlačia jeho klienti, vraj nerobí SEO. Potrebuje správne informácie k podnikateľskému prežitiu. Nezaujíma ho ani tak blog, ako skôr online návod, poprípade fórum. Komentuje len sporadicky, nechce sa detailami preberanými na blogu príliš zaoberať.
Čo by ocenil: Vylepšenie/spresnenie SEO návodu a pridanie online nástrojov, ktorými môže klientovi potvrdiť, že jeho weby sú SEO friendly.
Fero, úspešný online podnikateľ
Fero má základné SEO v merku, ale z bezpečnostných dôvodov musí sledovať vývoj. Podniká na internete už dlho a má niekoľko úspešných projektov, avšak hľadá spôsoby ako ďalej rozvíjať svoje pôsobenie. Doteraz prečítal len pár článkov, nekomunikuje, nezaujíma ho to. Buď sú témy nezaujímavé kvôli tomu, že ich dôverne pozná, alebo sú pre neho nepoužiteľné.
Čo by ocenil: Fero potrebuje zarábať rýchlo a je ochotný akceptovať dobrú dávku rizika, ktorú vykryje svojimi ostatnými webmi. Mierne inklinuje k spamu, rád by sa dozvedel viac o grey hat technikách.
Šimon, mladý domainer
Šimon práve končí strednú. Dozvedel sa, že na internete sa dá zarobiť balík a tak skúša. Ešte síce poriadne neovláda HTML, ale má pocit, že to SEO a domaining mu zarobia majland. Komentuje len občas, hlavne vtedy, keď mu článok stúpi na kurie oko. Obhajuje spam, veď predsa to nie je nič zlé. Nepoužíva RSS čítačku, pretože nevie, na čo mu vlastne je.
Čo by ocenil: Rád by nejaké informácie o black-hat technikách a úplne najradšej by bol, keby to niekto urobil za neho. :)
Paľo, pracovník v inej online reklame
Paľo pozná online reklamu veľmi dobre, kvôli zamestnaniu musí mať základný prehľad aj o SEO. Málokedy sa vyjadruje, nechce kafrať do niečoho, čomu nerozumie.
Čo by ocenil: Netrápi ho onpage SEO, to nech rieši webdizajnér. Jemu ide hlavne o spôsoby a nápady na linkbuilding v súčinnosti so sociálnymi sieťami.
Výsledky ankety – Ktorá persona marketingu vás vystihuje?

PS: Prakticky neexistuje majiteľ webu, ktorý by sa vedome či nevedome nedopúšťal persónovania. Občas je to však brané do extrému a persóny sa používajú napríklad ako dôvod na neprístupnosť/nepoužiteľnosť stránok a podobné neduhy. Argument, že moja cielená skupina celkom určite má zapnutý Javascript, či nesurfuje s vypnutými obrázkami, pri rozhodovaní o (ne)prístupnosti nie je na mieste!
PS1: Smajlíkov som si požičal zo stránky: Orange smileys
Komentáre
Vies, co by som v clanku zmenil?
Najskor by som dal popisy typov, az potom hlasovanie. Lebo mne sa na obrazovke zobrazila cela anketa a az ked som zahlasoval podla trojslovneho popisu za vlastnym menom, tak som prisiel na to, ze clanok este pokracuje. :-) A aj na to som prisiel len preto, lebo som si chcel narolovat na komentare. :-D
Riešil som to, ale nakoniec som dal do zátvorky “popis nižšie”. Ale keď už sa našiel jeden, koho to doplietlo, tak som to prehodil. ;)
Síce sa človek má tendenciu preceňovať, a tiež sú tie popisy trošku zväzujúce, ale odhliadnuc od toho, že mi nie je ukradnuté čo seochat ponuka a tiež s tou renomovanou firmou to nie je také horúce, a ani neberiem RSS tak by som sa asi najlepšie opísal tým dušanom ;-))))
Ja som sa tam nenasiel :(
Dmagician, feel free… :) Zaradenie sa potrebuje dobrú dávku tolerancie.
Head, podľa mňa si Fero. :)))
co ja viem, ani ja som sa moc nenasiel.. skus ma zaradit :P
Come on Okuin, o nič neide, aj keď mnoho z toho nesedí, ale povolaním si jednoznačne Teodor. :)))
tiso, programovanie, webdizajn:
-nepoužíva RSS čítačku, ale ako čítačka mu slúžia weblogy.sk a weblogy.cz, odkiaľ číta takmer všetky články a dzone.com, odkiaľ si vyberá tie, čo ho zaujmú (nadpis + oblasť). Zaujímajú ho aj linky z twittera od ľudí ktorých sleduje.
-číta preto, aby sa ďalej vzdelával, a udržoval si všeobecný rozhľad v širokej oblasti webdizajnu.
-zo SEO ho zaujíma hlavne technické vylepšovanie on-page faktorov, aby pre klientov spravil čo najlepšie stránky. Off-page faktory ho väčšinou nezaujímajú.
-ocenil by súhrné články o SEO s odkazmi na jednotlivé články ktoré sa hlbšie venujú konkrétnym témam, prípadne knihu. Má rád viacej informácií pokope.
Heh, no tak dobre teda :D
tybi – niesom ziadny podnikatel, ale este stale zamestnanec (UX Admin) a tak ako tiso pisal, skor ma zaujimaju on page faktory a nejake gray hat a spam mam niekde u … :)
iba jeden zensky vzor:D v jarmile som sa nenasla.. nemam si z coho vybrat:) :) :)
Je tu aj zvedavec, ktory je IT skeptik, nepouziva RSS lebo ho nema rad a clanky obcas cita skor pre zaujimavost :P
Zaujimave ze persona marketing casto zabuda prave na nahodneho navstevnika alebo zvedavca… Kolko krat taki ludia nechaju v shope majland, aj ked na SEO sa to asi nevztahuje.
[12] nahodni navstevnici ktori nechaju majlant alebo inaksim sposobom sa necakane prejavia nesluzia na produkovanie stabilneho zisku ale na nafukovanie ega majitela, pripadne vyvojara projektu (shopu/portalu atd) ;-) a.k.a. “třešnička na dorte”
[12.] Platí to, čo písal Roman. Dodám len, že persona marketing nemyslí na náhodných okoloidúcich zo svojej podstaty. Ale to ešte neznamená, že by sa na nich zabúdalo.
Palo sa nasiel presne v Palovi a som naseba hrdy :D
dakujem vystihol si ma dufam ze si myslel mna :D
Tak ja urcite Teodor + Adam ;)