Ide o výber napr. medzi tým, či umiestnime blog do adresára (www.seochat.sk/blog/) alebo na zvláštnej subdoméne (blog.seochat.sk). Ak by ste v živote nepočuli o SEO, verím, že by ste subdomény a adresáre používali správne. Zmätok pramení hlavne z histórie.
Niekedy dávno totiž Google posudzoval akúkoľvek subdoménu automaticky ako úplne nový web. Preto sa napr. mohlo stať, že ak váš web bol dostatočne relevantný pre nejaký výraz, mohli ste preodkazovanými subdoménami vytapetovať prvých 10 výsledkov. Stávalo sa, že v TOP10 mal jeden web aj 5-6 svojich podstránok-subdomén (o tom, že u predávajúcich webov to aj onehdá bolo nesprávne rozhodnutie, pomlčme).
Teraz je to už trochu komplikovanejšie. Google sa totiž k subdoménam správa v zásade tromi spôsobmi:
- Google môže brať subdomény ako súčasť jedného webu a zdieľať všetky doménové hodnotenia. V tom prípade je úplne jedno, že ste subdomény zaviedli.
- Google môže brať subdomény ako súčasť jedného webu s istou pravdepodobnosťou a zdieľať niektoré alebo len časť doménových hodnotení.
- Google môže brať subdomény ako úplne nové weby a žiadne hodnotenia pre ne nezdieľať.
Vysvetlivka: Vyhľadávače hodnotia aj domény ako celok, existujú tzv. doménové ranky/hodnotenia. Napr. PageRank sa z pôvodnej definície počíta na úrovni stránok, každá jedna stránka webového sídla má vlastný PageRank. Určite si ale viete predstaviť, že sa dá spočítať aj na úrovni domén. Sleduje sa pri tom, ako domény medzi sebou odkazujú, nezávisle na tom, či odkazy vedú z úvodnej stránky (väčšinou s vysokým pôvodným-klasickým Pagerankom), či z nejakej zapadnutej stránky v archíve webu (s nízkym klasickým Pagerankom).
Keďže Google za normálnych okolností nepreferuje zobrazovanie niekoľkých stránok z toho istého webu v TOP10, subdomény, ktoré označil ako súčasť jedného webu, združuje a nezobrazí pod sebou ako rôzne výsledky. Ergo výhoda tapetovania odpadá.
Môžete sa o tom presvedčiť pri hľadaní výrazu seo na Googli. Pododkazy (sitelinks) hlavnej subdomény www.seochat.sk vedú na subdomény blog.seochat.sk a forum.seochat.sk. Nikdy ale nebudete vedieť, či a do akej miery tieto subdomény zdieľajú doménové hodnotenia s doménou www.
Teda (z pohľadu hodnotení domén) subdoménové riešenie bude vždy horšie, nanajvýš rovné adresárovému. Preto by som umiestnenie podstránok do adresárov považoval vždy za voľbu číslo jeden.
Kedy použiť subdomény?
Do subdomén by som išiel len, ak:
- na to sú iné marketingové dôvody než SEO – stránky sú veľmi odlišného charakteru, líši sa cieľová skupina, apod. Príklad: blog.seochat.sk pre komunikáciu so súkmeňovcami a www.seochat.sk pre oslovenie potenciálnych klientov.
- sú to obsahom, logikou veci, poprípade aj dizajnom rôzne weby hostované na jednej doméne – napr. každý bloger na jednom blogovacom serveri má svoju subdoménu.
- sa jedná o jazykové mutácie a možnosť použiť rôzne domény prvého rádu (.sk, .cz) nie je reálna – napr. www.seochat.sk a cz.seochat.sk, pretože by www.seochat.cz bola už obsadená.
- potrebujem oddeliť duplicitnú časť webu od unikátnej – typicky preberané tlačové správy (tlacovespravy.sme.sk vs. www.sme.sk).
- možno ešte v nejakých ojedinelých prípadoch, ktoré mi teraz neprídu na um.
Čo je prekvapujúco časté u väčších webov na Slovensku… Nevolil by som subdomény pre klasické kategórie webových stránok – viď mobilne-telefony.heureka.sk, klasicke-telefony.heureka.sk, atď. Na argument, že subdomény ako mobilne-telefony.heureka.sk zvyšujú CTR z výsledkov hľadania (pretože hľadaný výraz je zvýraznený v URL na začiatku), by som reagoval argumentom, že v tom prípade pri voľbe adresárov lepšie propagujem značku.
Na túto tému odporúčam prečítať starší, ale stále aktuálny článok Randa Fishkina: Root Domains, Subdomains vs. Subfolders and The Microsite Debate.
PS: Na webe sa mi osvedčilo, že z technického hľadiska je najlepšie robiť to, čo je normálne. Čarovať a vymýšľať treba obsahom, nie technickým prevedením.
Komentáre
Mozem len potvrdit, na jednom webe som skusal dat kategorie ako subdomeny. Web na klucove slova spadol z 1. miesta na asi 6. Po vrateni sa kategorii ako adresarov bol do dna opat 1.
Navyse subadresare na styl mobilne-telefony.whatever.blah vyzera maximalne spamovo. A CTR zo search results je dolezity faktor.
Pekny clanok. Dakujem Tybi.
Pokud to patří ke stránkám tak by byl asi lepší pod-adresář, ale to záleží na každém. Google má svůj způsob jak subdomény chápe, ale to neznamená, že se vše hned začne dělat podle něj.
Na subdoménu bych opravdu dával “jiný” web. Zkrátka něco, co se od toho hlavního hodně liší. Tuším, že o správném použití mluvil na YouTube i Matt Cutts. Takže kdo má čas, může si to dohledat :).
S tými subdoménami je naozaj trošku chaos, hlavne ak si človek nezabezpečí aby mu nevznikli duplicity. Dosť mi to narobilo chaos na jednom webe a stále uvažujem ako to upratať.
ja pouzivam subdomeny na odclenenie urcitych tematickych celkov vo webe, ktore chcem mat trackovane v Google Analitics.
Subdoménu by som používam len vtedy, keď web priamo nesúvisí s obsahom na hlavnej doméne, resp. sa jedná o dve veci odlišného charakteru. Používanie je individuálne a použitím jednej alebo druhej možnosti sa nič nepokazí.
konečne nejaký článok, ktorý rozumne vysvetlil výhody a nevýhody subdomen, pretože som sa rozhodoval tiež, či použiť alebo nepoužiť subdomeny, tak mi Váš článok dosť pomohol
google uz dlhsiu dobu upusta od preferencie webov ktore maju v nazve domeny nejaky hladany retazec
plati aj pre vsetky urovne domeny
samozrejme jednoduschsie ci vyvojom starsie vyhladavace to este stale podporuju
3uroven je celkom dobre na jazykovu mutaciu