Pri SEO opakovane vysvetľujem názvoslovie okolo webových stránok. Nie preto, že by som bol #grammarnazi. Ale preto, že ak nepoužívate správne označenia pre rôzne veci, za istou mierou vám nie je rozumieť.

Najčastejšie sa zamieňa URL, odkaz a stránka. Myslím si, že to plynie z tej situácie, ktorú s týmito slovami bežný človek rieši:

Pošli mi stránku, odkaz, URL.

Všetky tri sa v bežnej reči používajú pre to isté, ale väčšinou sa posiela odkaz na stránku. Stránku ako takú skoro nikdy neposielate, niekedy posielate URL. Skúsim vysvetliť.

Čo je URL?

URL (niekedy nazývaná ako adresa stránky) je toto:

Príklad URL adresy v Google Chrome

Nesprávne vety:

  • Tieto URL sú duplicitné. – URL nemôžu byť duplicitné, pretože by to znamenalo jednu a tú istú URL. Stránky s rôznymi URL môžu byť duplicitné (mať duplicitný obsah), pretože na dvoch rôznych URL môžete mať stránky s totožným obsahom.
  • Táto URL obsahuje naše vlastné obrázky. – URL nemôže mať obsah, stránka má obsah.
  • Odkaz vedie na URL, ktorá neexistuje. – URL vlastne existuje vždy, len na nej nemusí byť stránka. Čiže odkaz vedie na neexistujúcu stránku. Alebo ešte lepšie: Odkaz vedie na URL, na ktorú server vracia chybový kód 404 (alebo iný).

Správne vety:

  • Táto stránka nemá peknú URL.
  • URL odkazu nie je správne.

Čo je odkaz?

Odkaz (nesprávne nazývané aj linka, po anglicky: link) je na obrázku nižšie to farebne a podčiarknutím odlíšené:

Odkaz

V zdrojovom kóde sa zapisuje takto:

<a href="https://gradeta.sk/blog/htaccess-polopaticky-2-rozne-presmerovania-301">presmerovaniach použitím htaccess</a>

Ako vidíte, odkaz nie je URL. Totiž odkaz pozostáva z URL a textu odkazu (anchor text). Odkaz môže byť aj obrázkový.

Nesprávne vety:

  • Normálne, zapíš odkaz do Chrome-u. – Do prehliadačov sa odkaz nedá zapísať. Do jeho adresného riadka sa zapisuje URL.
  • Tu je zoznam nefunkčných odkazov. – Pritom posiela zoznam URL nefunkčných stránok.

Správne vety:

  • Pridajte odkaz na stránku.
  • Opravte odkaz tak, aby viedol na funkčnú stránku.

Čo je externý odkaz a čo je spätný odkaz?

Rozdiel medzi externým odkazom (po anglicky: external link) a spätným odkazom (po anglicky: backlink) je len v tom, z koho pohľadu to beriete. Tento pohľad je ale to podstatné, aby vám niekto porozumel.

Z pohľadu Gradeta.sk je externý odkaz v článku o home office. Vedie na externý web, v tomto prípade na Wikipédiu:

Externý odkaz

Z pohľadu Wikipédie je ale ten istý odkaz spätným odkazom. Spätný odkaz je teda ten, ktorý vedie z externého webu na mnou skúmaný web. Externý odkaz je odkaz, ktorý vedie zo skúmaného webu na iný.

Nesprávna veta:

  • Posielam ti externé odkazy toho webu. – Pritom posiela spätné odkazy toho webu.

Správna veta:

  • Môžeme požiadať o spätný odkaz weby, na ktoré odkazujeme. Externé odkazy predsa ľahko získame Screaming Frog-om.

Prečo spätný? Ja už ani neviem. Asi preto, že na začiatku sa linkbuilding robil skoro výlučne výmenami odkazov a v tom prípade to mohlo dávať zmysel. Ja odkážem na tvoj web (externý odkaz) a ty odkážeš späť na môj web (spätný odkaz). Udomácnilo sa to tak veľmi, že sa spätnými odkazmi volajú všetky odkazy smerujúce na skúmaný web napriek tomu, že nie sú vymenené. Lepší názov by asi bol inbound link = prichádzajúci odkaz, ale na to je už neskoro. 😉

Výraz interný odkaz sa väčšinou používa správne, vo význame: odkaz, ktorý vedie na inú stránku toho istého webu. Aby ste porozumeli predchádzajúcej vete, nemôžete si zamieňať výrazy stránka (page, webpage) a web, resp. webové stránky (site, website).

Čo je webová stránka a čo sú webové stránky?

Webová stránka (niekedy nesprávne nazývaná ako pejdža, po anglicky: page alebo webpage) je toto všetko:

Príklad webovej stránky

Webová stránka nemôže byť URL, pretože URL je len jej súčasťou (alebo identifikátorom/adresou). Zameniť si tieto dve, je ako keby ste si zamenili slovo „dom“ so slovom „adresa“. Dom je na adrese, adresa ale nie je dom. Niekedy to nie je problém – „navštív adresu“ je rovnako dobré ako „navštív dom na adrese“. Inokedy v tom je zásadný rozdiel.

Webové sídlo alebo webové stránky (niekedy nesprávne nazývané ako sajta, po anglicky: site alebo website) je potom súbor stránok (pages) na jednej doméne, napr. gradeta.sk. Tu sa ešte ujal skrátený názov web, ktorý sám používam. Tiež to ale nie je úplne šťastné, keď chcete povedať niečo ako: „Googlebot prechádza odkazy na celom webe.“ a nemyslíte tým jednu doménu, ale všetky webové sídla uverejnené na internete. Vtedy dopíšem, že myslím celý World Wide Web (WWW).

Nesprávne vety:

  • Moja webová stránka na toto nemá kategóriu produktov. – Webová stránka nemôže obsahovať ďalšie webové stránky, teda ani kategórie. Správne to je: Moje webové stránky (webové sídlo, prinajhoršom Môj web) nemajú na toto kategóriu produktov.
  • Prezri si moju stránku. – Pritom myslí, že si mám prezrieť jeho web, webové sídlo.

Správne vety:

  • Odkazy vedú na rôzne URL, ale rovnaký obsah. Kvôli tejto chybe v odkazovaní vznikajú na mojom webe duplicitné stránky.
  • Webové stránky klienta nemajú stránku „O nás“.

Čo je mapa stránok a čo je sitemap.xml?

Často sa mi stáva, že sa niekto odvoláva na „mapu stránok“ a automaticky predpokladá, že viem, na ktorú myslí. Lenže niekedy neviem, lebo aj jedno, aj druhé by dávalo zmysel.

Existuje HTML stránka, ktorá sa nazýva mapou stránok – niektoré weby ju ešte stále majú:

Mapa stránok

A existuje XML súbor v koreňovom adresári webu, ktorý vyzerá nejak takto:

Sitemap XML

Rozdiel medzi nimi je ten, že to prvé vidí aj bežný používateľ, napr. nevidiaci ho môže využiť, odkazuje sa naň väčšinou z pätičky. To druhé je len pre vyhľadávače a nikde sa na to zo stránok neodkazuje – nahráva sa to Googlu cez Google Search Console. Kým jedno je HTML stránka, to druhé je špeciálny XML súbor.

A teraz ten prúser… oboje ovplyvňuje indexovanie webových stránok Googlom a niektoré weby majú oboje. Ak to nepomenujete presne, neviem, na ktoré myslíte.

Nesprávne vety:

  • Stránky sa nebudú ukazovať v mape stránok. – V ktorej?
  • Je mapa stránok dôležitá? – Ktorá?

Správne vety:

  • URL týchto stránok sa nebudú generovať do sitemap.xml.
  • Je sitemap.xml dôležité?
  • Je HTML mapa stránok dôležitá?

Čo je SEO článok?

SEO článok musí byť niečo ako dovolenkové auto. Je tam ale zaujímavý rozdiel. Kým články niektorí píšu len kvôli SEO (aspoň to tak vnímajú), auto si nikto nekupuje len kvôli dovolenke.

PS: Niekedy sám skĺznem k zjednodušeniu a určite som tiež niekedy povedal „duplicitné URL“. V takýchto prípadoch ale musím vedieť, že ten, s kým diskutujem, si to správne vyloží.

Komentáre

  • Jano

    29.10.2020 11:57

    Skvelý článok! Presne s týmto sa stretávam tiež. Ľudia myslia jedno, hovoria druhé a očakávajú tretie. Najprv si treba ujasniť terminológiu…

    Odpovedať
    1. Tibor Peták

      29.10.2020 12:18

      Ďakujem. Teraz už vieš, kam dotyčného poslať. ;)

      Odpovedať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *