Práca z domu alebo home office je pre mnohých vysnívaná kancelária, ktorú si ale často idealizujú. V spojitosti s koronavírusom sa ľudia ocitli v povinnom home office a zistili, že pracovať z domu je náročnejšie, než si mysleli. Ako môžete byť produktívny aj z domáceho prostredia vám poradí človek, ktorý pracuje z domu už 13 rokov, Tibor Peták.

Home office
Veľa svetla a zeleň na pracovnom stole zlepšuje náladu a znižuje potrebu prokrastinácie.

Výhody

Najväčšie výhody práce z domu pocítite, keď je vonku zlé počasie, prší, sneží, mrzne a vy sedíte v pohodlí domova a sledujete zimu len z okna.

Ušetríte si veľa času cestovaním do práce, stačí, že otvoríte oči, umyjete si zuby a ste v práci. Pridaný bonus je samozrejme aj to, že tým šetríte prírodu.

Mnohých tiež láka flexibilita tejto práce a možnosť robiť, kedy chcete. Ak sa cítite trochu nachladnutý, ostali by ste doma, aby ste kolegov nenakazili. Z home office to ale zvládnete bez problémov, ak chcete. :) Alebo si môžete vybaviť úrady, lekára alebo iné povinnosti v čase, keď tam nie je veľa ľudí. Alebo sa môžete stať digitálnym nomádom a popri práci cestovať.

Nástrahy home office alebo boj s prokrastináciou

Prokrastinácia je asi najväčšou prekážkou efektívnej práce z domu. Niekto s ňou nemá žiadny problém, niekto obrovský. Dôležité je, aby ste si našli svoj vlastný režim a systém práce. Home office je najmä o zvyku, pevnej vôli a sústredení sa.

Zamestnávateľom Tibor radí: “Napriek tomu, že sa mi už v minulosti podarilo zamestnancov cez prokrastináciu preniesť, moja rada je, že sa to neoplatí: Hire doers!

A ak ste zamestnanec: “Be a doer!” Práca z domu nie je dovolenka. Keď vás láka dobrá kniha položená na stole, zaujímavý film, pekné počasie vonku alebo v najhoršom prípade začne pre vás byť atraktívne aj upratovanie, eliminujte všetky rušivé elementy.

Knihu odložte večer pred prácou na iné miesto, TV musí byť bezpodmienečne vypnutá, na pekné počasie a prechádzku sa môžete tešiť po práci a uprednostňovať upratovanie pred prácou je už naozaj najvyšší stupeň prokrastinácie.

Najviac asi pomáha mať presný a reálny! harmonogram úloh na každý deň a úlohy si postupne vyškrtávať.

Čo potrebujete na prácu z domu?

Požiadali sme Tibora, aby spísal, na čo prišiel počas 13 rokov práce z domu. Toto sú jeho tipy:

  • Investujte do kvalitnej kancelárskej stoličky. Aj kvôli zdraviu, aj kvôli tomu, že ak sa vám bude sedieť príjemne, znižuje to potrebu prokrastinovať.
  • Oddelená miestnosť na prácu, ak je to možné. Pomáha to oddeliť prácu od domova.
  • Klimatizácia. Pracovať tak, že sa varíte vo vlastnej šťave, nie je efektívne.
  • Veľa svetla a zeleň pri pracovnom stole a/alebo vo výhľade. Máte z toho lepší pocit.
  • Rýchly počítač, rýchly internet a ukladanie hesiel. Na načítanie rôznych stránok a prihlasovanie do rôznych aplikácií môžete zbytočne čakať desiatky minút denne!
  • Podľa druhu práce potrebujete 2 a možno aj 3 kvalitné monitory a samozrejme, pohodlnú myšku a klávesnicu.
  • Nepreháňajte to so softvérmi. Nemyslím si, že potrebujete aplikáciu, ktorá vám povie, že prešla hodina a máte sa postaviť.

Tipy pre samotný proces práce

  • Pracovná doba: Aj keď vám home office umožňuje robiť kedykoľvek, neodporúčam to. Nie ste efektívny, ak nemáte presne daný koniec pracovnej doby. Navyše sa zdá, že je úžasné, že si môžete urobiť voľný deň a odmakať to v noci, lenže ľudia, s ktorými ten voľný čas chcete tráviť, pracujú cez deň.
  • Pravidlo pre rodičov: Ak je tatino/mamina „v práci“, potom nemôže byť zároveň doma. O veci okolo domácnosti sa treba starať mimo pracovnej doby. Moja manželka napr. napomenie deti, ak chcú niečo odo mňa cez pracovnú dobu: „Nechajte tatina, teraz je v práci.“ :)
  • Pravidlo pre kolegov: Mnoho ľudí je zvyknutých na komunikáciu cez telefón, aj v prípadoch, ktoré nie sú urgentné. Končí to tak, že nikto nevie poriadne pracovať, pretože nonstop visíte na telefóne. Dôležité je naučiť sa rozlišovať medzi vecami, ktoré sú urgentné alebo na dlhú diskusiu a teda treba zavolať a vecami, ktoré počkajú, teda stačí napísať (kolega odpíše, keď má čas).
  • Miesto: Nepracujte tam, kde oddychujete. Ak sa dá, nájdite niečo iné ako obývačka alebo spálňa. Ideálna je samostatná pracovňa alebo prenajatý priestor, no na núdzový home office vám poslúži aj vyhradená časť kuchyne.
  • Pohyb: Kedykoľvek sa to dá, zdvihnite sa zo stoličky. Napr. pri každom telefonáte sa prechádzam po dome. Po práci sa hýbte tiež, či už je to prechádzka alebo váš obľúbený šport.
  • Rituály: Pre mňa sú to presný čas začatia práce, jeden 5-minútový šach (podľa toho, ako hrám ráno, viem, či mi to dnes páli alebo nie :D), káva do pracovne, presný čas obeda a konca práce. Kolega Jany sa zase obliekal ako do práce, aby sa po práci prezliekol do teplákov. :D
  • Po práci: Hneď ako práca skončí, zavrite za sebou dvere. Choďte niekam inam, ideálne von. A venujte sa svojim blízkym, ako keby ste ich celý deň nevideli.

Takto fungujeme v Gradete

Určite sa tieto veci nedajú prebrať en bloc do každej firmy, ale nám to funguje takto…

  • 7 hodinový pracovný čas. Odpadávajú kávičkové pokecy vo firme, za 7 hodín spravíme možno viac ako za 8 hodín v „normálnej“ práci.
  • Voliteľný čas práce, ale od 9:00 do 12:00 musí pracovať každý, aby sa dalo kolegom dovolať a na veciach sa dohodnúť.
  • Pracovný čas meriame cez Desktime.
  • Súrne veci preberáme cez telefón alebo cez Skype, Zoom alebo Teams, ak treba zdieľať obrazovku.
  • Komunikácia, kde je čas na odpoveď, prebieha cez Slack.
  • Na task management používame Asanu.

Doplňujúce otázky

Spýtali sme sa Tibora ešte na niekoľko ďalších vecí:

  1. Existuje vôbec niečo, čo ti vadí alebo chýba v porovnaní s prácou v kancelárii?
    Ja už asi ani neviem, ako to v kanceláriách funguje. :) Ale ak sa vám niečo veľké podarí alebo nepodarí, tak objatie, tľapnutie, podanie rukou je viac, ako keď si zavoláte alebo napíšete. Chýba ľudský kontakt s kolegami. A potom, keď je vonku pekne, tak máte chuť ísť do práce pešo alebo na bicykli.
  2. Čo pokladáš za najväčšie riziká/hrozby možného rozptýlenia sa pri home office?
    Seba, deti, rodinu, kamarátov. Všeobecne ale vidím riziko aj inde… že sa o seba prestanete „starať“. Cvičenie, stretanie sa s inými ľuďmi je veľmi dôležité. Ak máte dosť sociálneho kontaktu a pohybu, tak si prácu z domu budete užívať.
  3. Je podľa teba možné zladiť multi-tasking s efektivitou a home officom?
    V nejakých prípadoch asi áno, u mňa veľmi nie. Ak „multitaskujem“, mám pocit, že sa len nechám unášať a nerobím to, čo je dôležité.
  4. Máš vyhradený čas na každý projekt zvlášť, alebo skôr preskakuješ z projektu na projekt, tak ako sa ti práve chce a ide ti to?
    Ráno si dám cieľ, ktorý chcem v ten deň splniť a idem podľa toho. Samozrejme, občas musím preskočiť inam, ale snažím sa čo najmenej.
  5. Čo by si poradil ľudom, ktorí si musia dnes zvykať na home office, no chýba im ľudská interakcia a tá klasická „firemná kultúra“?
    S týmto im neviem nijak poradiť. Jedine tak zvážiť pre a proti. Možno si spísať obe strany a rozhodnúť sa, či je home office vôbec pre mňa vhodný. Možno si budete chvíľku zvykať a možno zistíte, že to nie je nič pre vás.
  6. Ak skončíš s prácou, máš ešte vôbec chuť browsovať netom, alebo sa k PC už v ten deň nevraciaš?
    Nevraciam sa k PC. Nemám maily na telefóne, nič. Som úplne odstrihnutý od práce a od pracovne. Veľmi podstatné!
  7. Ako si hovoril, home office nie je pre každého, myslíš si, že to záleží do istej miery aj od povahy človeka introvert/extrovert?
    Áno. Gradeta je toho príkladom. ;) Keď som Janke hovoril, že viem, že málo komunikujeme a budeme viac, tak mi na to povedala: „Nie, nieee, netrebaaaa. Mne to takto vyhovuje.“ :) Ale viac ide o to, že to musia byť samostatní ľudia. Home office nie je pre tých, ktorým musíte každý detail vysvetľovať.
  8. Pracoval si už pre klienta, s ktorým ste sa osobne nikdy nevideli?
    Pred 10 rokmi to bolo skôr pravidlo než výnimka. Teraz, ani neviem prečo, máme takých partnerov pomerne málo. Každý sa chce stretávať…
  9. Je naozaj pravda, čo sa hovorí, že ráno je múdrejšie večera? Alebo, kedy máš ty najproduktívnejšiu časť dňa?
    Toto sedí. Ráno a doobeda je pre mňa najlepšie riešiť ťažké veci a poobede také tie emailovačky.
  10. Aké sú tvoje must-haves, ktoré máš vždy na pracovnom stole?
    Nič špeciálne. Vodu, poprípade kávu. Papier a pero. Nabíjačku na telefón.

Komentáre

  • Anikó Lešová

    15.01.2021 7:57

    Perfektne napísané.
    Ja robím virtuálnu asistentku 2 roky a musím povedať, že po vytrhnutí z kolektívu som mala veľmi ťažké obdobie. Napokon som si zvykla. Mám veľa aktivít po práci, stretávam sa s priateľmi, týmto spôsobom som získala rovnováhu.
    Držím Gradete palce!

    Odpovedať
  • Michal Zuber

    08.04.2021 7:42

    Perfektne. Poprosim foto pracovne :)

    Odpovedať
    1. Tibor Peták

      08.04.2021 7:59

      :)))

      Odpovedať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *